Навесні велосипедисти відкривають свій черговий сезон. Цього року для подолян він вже буде, щонайменше, 125-им!
Фотографія біля велосипеду – мода початку ХХ століття.
«Павуки» та «костотруси» Коли з’явився перший велосипед на теренах Поділля, тепер встановити дуже важко. На найдавнішу, поки що, згадку вдалося натрапити у спогадах проскурівчанина Д. Бєлавінцева за 1885 рік. Наш земляк серед інших подій записав: «В одну із неділь у травні місяці на Соборному майдані з’явився цикліст (так тоді називали велосипедистів) – це був син одного з поважних проскурівських дворян, що навчався студентом у Києві. Він, прибувши до батьків на канікули, привіз з собою велосипед – дуже модний у великих містах самокатний апарат. Враження на міщан ця подія справила неймовірне – спочатку у зівак було здивування, чи зможе велосипед рухатися. Проте, всі його намагання елегантно їздити по майдану закінчувалися регулярними падіннями, чим він викликав великий сміх натовпу». На жаль, Д.Бєлавінцев не повідомляє, яким велосипедом їздив студент. Можливо, це був так званий "велосипед Мішо” – доволі розповсюджена французька модель у 1860 – 80-х роках. Він являв собою дивовижну конструкцію з величезним переднім колесом, над яким сидів їздок, та маленьким заднім. Його ще називали «павуком». Характерно, що при наїзді навіть на маленький камінчик ця громіздка «споруда» неодмінно падала. Це якраз й співпадає з вище наведеними спогадами, якщо врахувати стан тодішніх вулиць та майданів Проскурова (деінде бруківка, а всюди ґрунтове покриття). Можливо, це був не «павук», а звичніші для нашого ока низькоколісні велосипеди російської конструкції, які часто називали «костотрусами» – шин тоді ще не було, отож їзда супроводжувалася гуркотом та трясінням. Розкіш чи засіб пересування? До кінця ХІХ століття більше повідомлень про велосипедистів у Проскурові не зустрічаємо. Тим часом у 1888 – 1898 роках європейські конструктори велосипедів винайшли та запровадили механізм вільного ходу, що дозволяв не крутити педалі, коли велосипед їде за інерцією з гори, педальні гальма та надувні шини. Після цього велосипеди позбулись прізвиська «костотруси», їзда на них стала значно комфортнішою, що сприяло їх широкій популярності від кінця 90-х років ХІХ століття. В ці роки надзвичайно поширився перший велосипед, схожий на той, що використовується в наші дні – він називався Rover. Він був зроблений англійським винахідником Джоном Кемпом Старлі, мав ланцюгову передачу на заднє колесо, однакові за розміром колеса, й сидіння водія між колесами. Велосипед Старлі вважався безпечним і набув такої популярності, що в польській мові його й досі називають rower, та й в деяких українських діалектах – «ровер». На початку ХХ століття велосипеди стали поширюватися й серед мешканців подільських міст. Проте, за ціною вони були майже недосяжні навіть для «середнього» класу. Кращі англійські велосипеди «Свіфт» та «Енфільд» коштували 100 рублів. Німецькі «Опелі» та вітчизняні «Дукси», які були важчі за «Свіфти», коштували теж чимало – 40–50 рублів. Зарплатня куховарки була 14 рублів на місяць, робітника – близько 20 рублів, поліцейського службовця – до 40 рублів. Як бачимо, придбати велосипед могли не всі, отож не дивно, що в ті часи він вважався розкішшю. Навіть у фотоательє велосипеди користувалися попитом як антураж, на тлі якого полюбляли красуватися подоляни. Але, прогрес брав своє – кожного року велосипедів з’являлося все більше. У Проскурові один із підприємців навіть організував пункт прокату велосипедів. Правда, то були найдешевші старі моделі, які нагадували перші російські «костотруси» і гуркотіли, як підводи. Задоволення прокататися таким вело коштувало 20 копійок за годину.
Правила їзди У 1905 – 1906 роках велосипедів на вулицях Проскурова і Кам’янця-Подільського з’являється настільки багато, що міщани-пішоходи починають скаржитися на «произвольную хулиганскую езду циклистов» у парках та на тротуарах. Відповідь міських Дум згаданих міст була оперативною – вони прийняли постанови, якими регулювали їзду на велосипедах та ставили велосипедистів у жорсткі рамки. Наведемо текст «Обязательного постановления о порядке езды на велосипедах» Кам’янецької Думи: «1. Езда по городским улицам разрешается исключительно на низких велосипедах, или велосипедах иного типа, признанных городскою управою безопасными, всем лицам, получившим на то свидетельство городской управы. 2. Не достигшим 14 лет, свидетельства не выдаются. 3. Выдаваемое разрешение именное, а потому пользоваться им может только лицо, на имя которого оно выдано. 4. Свидетельство на право езды на велосипеде выдается при отсутствии сомнения в свободном и умелом управлении и пользовании велосипедом. В противном случае, лица, желающие получить свидетельство, должны подвергнуться надлежащему испытанию со стороны лиц, назначенных городскою управою. 5. Срок действия такого свидетельства оканчивается 31 декабря каждого года, после чего оно признается недействительным. Для возобновления действия свидетельства городская управа, при отсутствии каких-либо препятствий, накладывает на нем соответствующий штемпель, срок действия которого также оканчивается 31 декабря. 6. Каждый велосипед должен быть снабжен: а) полученными из городской управы номерными знаками, из коих один прикрепляется спереди на руль, а другой сзади седла; б) исправным тормозом; в) звонком; г) укрепленным спереди велосипеда фонарем, который должен быть зажигаем с наступлением сумерек. 7. Каждый велосипедист при езде обязан иметь именное разрешение с напечатанными на нем настоящими правилами. 8. Ездить на велосипедах воспрещается: а) по тротуарам; б) по полосе или тропинке для пешеходов вдоль загородных проезжих дорог; в) по городским паркам, садам и площадям церковным и торговым. 9. Езда в других местах допускается при соблюдении следующих условий: а) только по одному в ряд; б) по правой стороне улицы; в) объезд экипажей совершать только с левой стороны; г) обгонять пешеходов и экипажи, заблаговременно дав звонок; д) без надобности не звонить; е) в случае беспокойства встречных или испуга обгоняемых лошадей, велосипедист обязан сойти с велосипеда. 10. В местах большого скопления публики, при встрече с крестным ходом, похоронною процессиею или воинскою частью велосипедист обязан сойти с велосипеда и вести его в руках. 11. Виновные в нарушении сих правил подлежат к привлечению к ответственности, вплоть до изъятия свидетельства на право езды».
Візники та двірники – вороги велосипедистів Крім таких «драконівських» обмежень, першим велосипедистам «діставалося» від… візників – тривалий час вони не могли знайти між собою порозуміння. Візники чомусь «тихо ненавиділи» двоколісних, так й норовили або хлистом задіти, або коня випадково завернути на велосипедиста. Не поважали велосипедну братію й двірники. Так, у 1912 році у Проскурові стався конфлікт, який дійшов навіть до суду. Міщанин Кац подав скаргу на двірника міського саду (нині – сквер ім. Шевченка у обласному центрі), який «скинул его с велосипеда, поломал машину, чем нанес травмы и убыток». Двірник пояснював конфлікт по-іншому (довідка з поліцейського протоколу): «Я заметил, что в сад заезжает велосипедист, и вежливо сказал ему, что по постановлению городских властей езда велосипедами в саду запрещена, на что тот продолжил движение. Я, дабы остановить нарушителя, догнал его, схватил за заднее колесо, но оное в этот момент отвалилось и ездок упал и повредил себя самостоятельно, без моего вмешательства». Отож спробуй зрозумій, чи то двірник був таким собі Гераклом, чи то велосипед дуже слабенький. Проте, поліція визнала винним велосипедиста, позбавивши його прав на їзду. От такі нелегкі кроки робили перші велосипедисти століття тому. Нині двоколісним – зелена дорога.